Vpišite ključne besede

post

Zakaj je pomembno biti asertiven in kako se izboljšati?

Kaj sploh je asertivnost?

Vam je že kdo rekel, da ste asertivni? Ponavadi slišimo da smo agresivni ali pa pasivni. Za razliko od ostalih dveh značilnosti ima asertivnost bolj pozitiven značaj – pomeni, da se znamo učinkovito izražati in izpostavljati svoje mnenje, pri tem pa smo samozavestni brez da bi bili hkrati arogantni ali agresivni pri komunikaciji z drugimi.

Asertivnost je ena izmed osnovnih komunikacijskih veščin, zato je pomembno, da jo znamo uporabiti pri komunikaciji v različnih situacijah, bodisi pri komunikaciji s sošolci, sodelavci ali družinskimi člani. Asertivnost nam tako pomaga pri komunikaciji, prav tako pa nam pomaga obvladovati stres in jezo, izboljša naše vedenjske sposobnosti, ter še dodatno izboljša našo samozavest.

Kakšna je razlika med asertivnostjo, agresivnostjo in pasivnostjo?

Asertivnost spodbuja komunikacijo, ki temelji na spoštovanju tako samega sebe kot tudi sogovornika, na pripravljenosti zagovarjati svoje stališče a se hkrati zavedati pravic sogovornikov, ter delovati v smeri reševanja konfliktov.

Na drugi strani pa z agresijo, s tem, ko ustrahujemo druge, jih žalimo, ne spoštujemo in ne upoštevamo njihovega mnenja, zmanjšujemo medsebojno spoštovanje in zaupanje drugih do nas, prav tako pa nam lahko drugi zamerijo in se nas celo izogibajo.

Če je nekdo agresiven, se ga je najbolje izogibati in ne imeti stika z njim, mar ne? Agresivne osebe ustvarjajo konflikte, pasivne osebe pa se jih na drugi strani izogibajo in se tako namesto da bi se soočile s sogovorniki, umikajo iz pogovora ter tako onemogočajo reševanje konfliktov. S tem, ko je oseba pasivna sporoča drugim, da njeno mnenje in občutki niso pomembni in daje drugim možnost, da ne upoštevajo njihovih potreb in želj.

Prav tako kot agresivnost ima tudi pasivnost negativne učinke – privede lahko do negativnih občutkov kot so stres, potlačena jeza ali celo maščevanje.

Asertivnost, agresivnost in pasivnost si poglejmo še na primeru sprejemanja ideje, kar bi izgledalo tako, da bi (se) nekdo:

  • s pasivnim pristopom takoj strinjal z idejo, čeprav ima sam predloge za izboljšavo, vendaŠtirje načini komunikacijer bi to pomenilo več dela zanj, zato raje ne predlaga izboljšav
  • z agresivnim pristopom vsilil svojo idejo, brez upoštevanja predlogov za izboljšave drugih oseb
  • z asertivnim pristopom najprej poslušal ideje vseh ostalih, zaznal dobre točke predlogov in sam predlagal svoje izboljšave ter izboljšave pri ostalih predlogih

Da bi si lažje predstavljali učinke zgoraj opisanih posameznih vzorcev vedenja, si poglejmo še ilustracijo na desni strani.

Kako se soočiti s konflikti na asertiven način?

Konflikti bodo vedno nastajali, že zato, ker smo si ljudje različni in ima tako vsak od nas drugačno mnenje, zato je pomembno, da poznamo načine, kako biti bolj asertiven v vsakdanjem življenju:

  1. (S)poznajte samega sebe – naredite analizo samega sebe, razmislite ali ste bolj agresivni ali bolj pasivni in delajte na tem, da postanete bolj asertivni (pomagate si lahko z našim osebnostnim testom Ali si asertivna oseba?)
  2. Ne obtožujte – namesto, da nekoga obtožujete, da je njegovo mnenje napačno, mu raje povejte da se ne strinjate z njim, razložite zakaj se ne strinjate in predlagajte izboljšavo
  3. Nadzorujte svoje emocije – razmislite, preden v jezi rečete kaj neprimernega

Naslednje točke pa so še posebno pomembne na razgovorih, kjer morate narediti dober vtis na bodočega delodajalca, zato:

  1. Bodite samozavestni – verjemite vase in to pokažite tako verbalno kot tudi s telesno govorico
  2. Prevzemite iniciativo – ne bojte se spraševati in z vprašanji peljati razgovor v smer, ki vam najbolj ustreza
  3. Delite svoje ideje – predlagajte kaj bi izboljšali, takoj ko bi dobili službo
  4. Povejte, da bi radi delali – ne bojte se reči, da bi radi dobili to službo in da vas zanimajo naslednji koraki na poti k začetku dela

 

Videli smo, da je asertivnost zaradi svojega pozitivnega značaja veliko boljši način za reševanje konfliktov kot pa agresiven ali pasiven pristop, saj spodbuja reševanje konfliktov na način, da z ostalimi udeleženci najdemo rešitev tako, da poslušamo drug drugega in predlagamo izboljšave.

Da postanemo bolj asertivni pa lahko uporabimo različne načine, med katerimi smo nekatere opisali v članku, obstaja pa še več takih načinov, ki jih lahko uporabimo.

S tem, ko bomo postali bolj asertivni bomo lahko izboljšali odnos z ljudmi s katerimi sodelujemo, kot tudi svojo podobo.

 

Več o asertivnosti in drugih temah, ki bodo poskrbele za vašo osebnostno rast pa boste imeli priložnost slišati na našem Grow Marathon-u!

Grow Marathon izobraževanje

 

 

 

Reference: [1] [2] [3] [4]