Vpišite ključne besede

post

Izziv novoletne zaobljube: Binge watch 4 life, brah!

Izziv novoletne zaobljube: Binge watch 4 life, brah!

Ste zapisali svoje novoletne zaobljube? Na velik bleščeč papir, ki ste ga obesili na steno? Zdaj lahko začnete pobirati stave, kako dolgo se boste držali zapisanega seznama. Statistika vam ne govori v prid, za dosego cilja bo treba narediti še korak več.

Nekajkrat na leto podležem ideji o hitri spremembi navad in na novega leta dan ni nič drugače. Novoletno zaobljubo si postavim že konec decembra. Izziv je preprost: če lahko dvakrat na teden po dve uri gledam YouTube in serije, lahko ta čas koristno nadomestim z branjem knjig. Šla bom še dlje, si obljubim. Namesto gledanja serij in filmov, bom brala scenarije, po katerih so posneti. S tem bom bogatila besedni zaklad in se učila o kompoziciji zgodbe ter razvoju karakterjev.

»Učinek medenih tednov«

Pri izbiri žanra se ravnam po preprostem načelu: najprej preberi tisto, kar te zabava in ne zahteva veliko napora. Beri knjige, pri katerih občutiš FOMO (ang. fear of missing out), saj iz tega občutja izvira svojevrsten užitek. V upanju, da bom na ta način cilj hitreje spremenila v navado, se zaneseno vržem na delo.

V prvem tednu in pol na mah preberem roman Roalda Dahla Moj striček Oswald in Kingov Veliki pohod. Namesto, da že tretjič ponovno pregledam vse dele Prijateljev (ang. Friends), na spletu poiščem scenarije in se zmagoslavno naslajam ob ugotovitvi, da komedija v pisni obliki ne izgubi svojega čara.

Po štirinajstih dneh zaobljuba začne izgubljati svoj prvotni mik. Postopno se vračam k stari navadi brskanja po YouTubu. Ugotovim, da postajam žrtev ti. učinka medenih tednov, kjer so naloge zanimive dokler so nove in razburljive, ko postanejo obveznost in delo, pa se jih začnemo izogibati.

Odlašanje in zavlačevanje – kako se jima izogniti?

Preden se vdam v usodo, poskusim še enkrat. Tokrat na slepo. Izberem priročnik Umetnost jasnih mislih (The Art of Thinking Clearly), avtorja Rolfa Dobellija. Avtor v knjigi opiše 99 kognitivnih napak, ki vplivajo na procese odločanja na različnih področjih od podjetništva do zasebnega življenja.

Čeprav smo misleča bitja, je naše obnašanje pogosto odsev instinktivnega odziva ali prilagoditve skupini: »V pomenu, kot ga uporabljam v tej knjigi, so miselne napake sistematični odkloni od racionalnosti, od optimalnega, logičnega, razumnega razmišljanja in obnašanja. Beseda sistematično je v tej razlagi zelo pomembna, saj take napake pogosto ponavljamo vedno na enak način.«

Rolf Dobelli poda svojo razlago o neuspešnosti novoletnih zaobljub. Kadar se lotimo pomembne, a neprijetne naloge, smo kot ljudje nagnjeni k odlašanju in zavlačevanju. Opozori na eksperiment Roya Baumesterja: Študente je postavil pred pladenj s sveže pečenimi piškoti in skledo redkvic. Prva skupina je lahko neomejeno jedla piškote, druga samo redkvice. Po določenem času jim je naložil nekaj matematičnih nalog. In rezultat? Druga skupina je z reševanjem odnehala prej. Samonadzorovanje pri upiranju piškotom jim je pobrala vso voljo in moč, utrujeni so hitro odnehali.

Podobno se je zgodilo tudi meni, ker je serije lažje gledati kot brati njihove scenarije. Slednje zahteva višjo stopnjo koncentracije ter več domišljije pri vizualizaciji dogajanja. Zato se moramo k branju po preteku začetnega obdobja navdušenja vedno znova prigovarjati, to pa od nas zahteva močnejšo voljo in napor kot brskanje po YouTubu. Že prigovarjanje k nalogi in samozadrževanje utrujata.

Boljša organizacija = boljši rezultati

Rešitev mora obstajati, sicer večina med nami morda nikoli ne bi diplomirala. Neprijetne poslovne korespondence bi ostajale brez zaključkov. Morda bi se utapljali v neplačanih položnicah, pa čeprav le zaradi smešno nepraktičnega uporabniškega vmesnika e-banke ali oddaljenosti najbližje pošte.

Dobelli predlaga:

  1. Redni odmori, dovolj hrane in pijače: ko načrtuješ nove izzive, upoštevaj tudi čas počitka. Obdobje samokontrole potrebuje redne odmore, ko si lahko napolniš baterije.
  2. Odstranitev motenj: pri izpolnjevanju novih izzivov odstrani vse motnje iz okolja. Pametni telefon pusti v drugi sobi, družbena omrežja lahko počakajo.
  3. Postavitev rokov: ni dovolj le seznam ciljev, ker ta bolj spominja na seznam želja. Vsak cilj je treba razdelati na manjše enote in za vsako od enot postaviti rok izvedbe.

Zaletava ideja o hitri spremembi samega sebe tako postane seznam literature, na katerega lahko vpisujem datume rokov. In da bo stvar še malo bolj obvezujoča, sem zasebne cilje v tem članku spremenila v javno obelodanjen načrt za prihajajoče leto.

Se želiš tudi ti zavezati ciljem?

Sporoči nam svojo zgodbo o premagovanju novih izzivov! Pošlji jo na info@ypsilon.si in objavili jo bomo na spletni strani. Vedno pa se lahko prijaviš na e-novice Zavoda Ypsilon. Obrazec za prijavo se nahaja malce nižje na strani. 😉